Ολοκληρώθηκε ο κύκλος μελέτης της Αγίας Γραφής, στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, που πραγματοποιήθηκε φέτος από τις αρχές Οκτωβρίου μέχρι τα μέσα Ιουνίου.
Οι ομιλίες που πραγματοποιεί, εδώ και πολλά χρόνια, ο π. Βασίλειος Εξουζίδης απευθύνονται σε άνδρες, ανεξαρτήτου ηλικίας, και δίνουν απαντήσεις σε ερωτήματα, όπως π.χ. «τι είναι εκκλησία;», «τι είναι προσευχή;», «τι είναι αγάπη σύμφωνα με την πίστη μας;» κ.α. Γίνονται, κάθε εβδομάδα στο γραφείο δίπλα στο ΚΑΠΗ Ασβεστοχωρίου, σε ευχάριστο κλίμα, και συχνά αναπτύσσονται και επίκαιρα θέματα, μετά από σχετικές ερωτήσεις των συμμετεχόντων.
Στην τελευταία συνάντηση, ο π. Βασίλειος μοίρασε στους συμμετέχοντες, γραπτές μερικές από τις ερωτήσεις και απαντήσεις που ετέθησαν κατά τη διάρκεια του κύκλου, λέγοντάς τους χαριτολογώντας πως θα τους… εξετάσει σ’ αυτές τον προσεχή Σεπτέμβριο και θα τους… βαθμολογήσει ανάλογα.
Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις αυτές, χρήσιμες για τον κάθε Χριστιανό, είναι οι ακόλουθες:
1.- Με τι παρομοιάζεται η αγιογραφική μελέτη στον κύκλο;
Η αγιογραφική μελέτη είναι ένας δρόμος που μας οδηγεί κοντά στο Χριστό. Κι όπως κάθε δρόμος έτσι κι αυτός, για να τον διαβούμε, θέλει κάτι να θυσιάσουμε με καλή διάθεση. Η προσφορά μας είναι ένας ελάχιστος χρόνος της προσωπικής μας ζωής.
2.- Στην Καινή Διαθήκη, ποια είναι τα Ευαγγέλια;
Του Ματθαίου, του Μάρκου, του Λουκά και του Ιωάννη.
2.- Τί είναι «Ευαγγέλιο;».
Ευαγγέλιο, είναι το χαρμόσυνο μήνυμα, η καλή αγγελία του ερχομού του Σωτήρος Χριστού στον κόσμο. Πράγματι μέσα από τα Ευαγγέλια βλέπει κανείς το έργο της Αγάπης του Θεού για την σωτηρία των ανθρώπων.
2.- Τι μας αφηγείται το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο που δεν συναντούμε στα άλλα τρία Ευαγγέλια; Και πώς το ονομάζουν το Ευαγγέλιο αυτό οι Πατέρες;
Α) Τα σχετικά με τη γέννηση του Τιμίου Προδρόμου γεγονότα Β) Τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και Γ) Την παραβολή του Ασώτου.
Οι Πατέρες το ονομάζουν «Ευαγγέλιο της ευσπλαχνίας».
3.- Μήπως γνωρίζετε αν συνέγραψε και άλλο βιβλίο ο απόστολος Λουκάς;
Συνέγραψε και ένα δεύτερο βιβλίο της Καινής Διαθήκης, τις Πράξεις των Αποστόλων, που είναι ακριβώς η συνέχεια του Ευαγγελίου του.
4.- Ποιος είναι ο σκοπός της συγγραφής του Ευαγγελίου;
Ο άγιος Λουκάς στέλνει το Ευαγγέλιό του σε κάποιον Θεόφιλο. Η επωνυμία «κράτιστος» ως προσφώνηση δείχνει πρόσωπο με ανώτερη θέση. Πιστεύεται λοιπόν ότι ο Θεόφιλος ήταν Ρωμαίος αξιωματούχος, ο οποίος ήταν κατηχούμενος. Όσα διδάχθηκε λοιπόν διά του κηρύγματος, τώρα ο Θεόφιλος θα τα έχει στα χέρια του και ως γραπτό τεκμηριωμένο κείμενο αλήθεια. Κατ’ επέκταση το Ευαγγέλιο του Λουκά απευθύνεται και σε όλους τους Χριστιανούς μέχρι σήμερα και εις τους αιώνες, για να μας οδηγήσει συνειδητά στη σωτηρία διά της πίστεως.
5.- Τι συμβόλιζε και τι συμβολίζει η προσφορά θυμιάματος;
Ήταν μία ιερή στιγμή της ιουδαϊκής λατρείας. Η Προσφορά του θυμιάματος συνδυαζόταν με την προσευχή. Το ανέβασμα της ευωδίας του θυμιάματος συμβόλιζε το ανέβασμα των προσευχών στον Θεό, γι’ αυτό διατηρήθηκε και στη χριστιανική Εκκλησία.
6.- Ποια είναι η συνέπεια που ο Ζαχαρίας αντιμίλησε τον άγγελο;
Η βραχυχρόνια τιμωρία να μείνει κωφάλαλος ο Ζαχαρίας σχετίζεται με το ότι αντιμίλησε τον άγγελο. Η τιμωρία όμως είναι ευεργετική, διότι θεραπεύει την απιστία. Κι αυτό το βαθύτερο νόημα έχει κάθε τιμωρία του Θεού. Δείχνει στα απείθαρχα παιδιά του ότι ο λόγος του Θεού είναι αξιόπιστος και οι επαγγελίες του όλες εκπληρώνονται στον κατάλληλο καιρό τους, τότε που εκείνος καλύτερα γνωρίζει.
7.- Ποιο είναι το μεγαλύτερο γεγονός στην ιστορία του κόσμου;
Η σάρκωση, η ενανθρώπηση του Υιού του Θεού είναι το μεγαλύτερο γεγονός που είδε ποτέ ο κόσμος και η ιστορία. Υπερβαίνει μάλιστα, όπως διδάσκει και ο μεγάλος πατέρας της Εκκλησίας μας, ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός και αυτό το θαύμα της δημιουργίας του σύμπαντος. Διότι ακριβώς ο συνδημιουργός του κόσμου, ο Υιός του Θεού, σαρκώνεται από την Παναγία Μητέρα του. Έτσι εξηγείται γιατί τιμούμε και γιορτάζουμε τόσο πολύ τη Θεοτόκο στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας.
8.- Πού έγινε ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου; Σε ποια πόλη;
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου συνέβη σε μία μικρή πόλη της Γαλιλαίας, στη Ναζαρέτ. Το ακριβές σημείο μάλιστα η παράδοση της Εκκλησίας μας το έχει διασώσει και εκεί έχει κτισθεί περικαλλής προσκυνηματικός ναός.
9.- Πότε έγινε ο Ευαγγελισμός;
Ο προσδιορισμός του χρόνου γίνεται με ακρίβεια. Πρόκειται για τον έκτο μήνα μετά από τη σύλληψη του Ιωάννου του Προδρόμου, η οποία τοποθετείται στις 23 Σεπτεμβρίου. Βρίσκεται δηλαδή στο Μάρτιο. Ο προσδιορισμός της 25ης Μαρτίου ως ημέρας του Ευαγγελισμού προέρχεται ακριβώς από αυτόν τον υπολογισμό των Πατέρων της Εκκλησίας μας.
10.- Ονομάζεται στην Εκκλησία μας η Παναγία και «νέα Εύα», γιατί;
Διότι διορθώνει το παράπτωμα της πρώτης Εύας και τις συνέπειές του. Η πρώτη Εύα με την παρακοή της έφερε τη λύπη και υπάκουσε στον με τη μορφή του όφη διάβολο. Τώρα η Μαριάμ έχει μαζί της τον Κύριο και υπακούει στο θέλημά του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τον στολισμό της με πολλές και μεγάλες χάριτες, γίνεται «κεχαριτωμένη» με αποτέλεσμα τη χαρά της ψυχής της. Έτσι ο πλέον αρμόζων χαιρετισμός στην Παναγία είναι το «Χαίρε» (= να χαίρεσαι), διότι ήταν κόρη της θείας χάριτος. Και βεβαίως η μέγιστη χάρις την οποία αξιώνεται, είναι όταν γίνεται άξια μητέρα του Υιού του Θεού, δηλαδή «Θεοτόκος».
11.- Ποιά η διαφορά της αμφιβολίας Μαριάμ και Ζαχαρία;
Χωρίς να φανερώνει αμφιβολία (όπως ο Ζαχαρίας) η Μαριάμ ζητάει να μάθει τον τρόπο με τον οποίο θα συμβεί το γεγονός που της ανήγγειλε ο Γαβριήλ. Τα λόγια της, η απορία της φανερώνουν σύνεση και ομολογία μιας παρθένου κόρης που έχει συνείδηση της αγνότητάς της. Άλλωστε παρόμοια γέννα εκ παρθένου δεν υπήρξε, ούτε βεβαίως και θα υπάρξει ποτέ. Τον υπερφυσικό τρόπο ο άγγελος τον αποδίδει στην παντοδυναμία του Θεού. Ο Θεός θα έλθει, θα αγιάσει, θα επισκιάσει προστατευτικά και δημιουργικά, και κατά τρόπο ανερμήνευτο ανθρωπίνως θα πραγματωθεί η θαυμαστή σύλληψη.
12.- Γιατί η Μαριάμ χωρίς αναβολή γρήγορα επισκέφθηκε την Ελισάβετ;
Η γρήγορη και χωρίς αναβολή μετάβαση της Μαριάμ στην ορεινή περιοχή της Ιουδαίας, στην πόλη όπου κατοικούσαν ο Ζαχαρίας και η Ελισάβετ, φανερώνει σύμφωνα με τους ερμηνευτές Πατέρες δύο πράγματα. Πρώτον το ξεχείλισμα της χαράς της για το καλό νέο της συγγενούς της Ελισάβετ, και δεύτερον για να μοιραστεί και τη δική της χαρά μετά τον Ευαγγελισμό με ένα αγαπημένο πρόσωπο, το πιο κατάλληλο να την καταλάβει μεταξύ των φίλων και συγγενών της.
13.- Όταν ακούμε τα διάφορα ιστορικά γεγονότα της γέννησης του Ιησού Χριστού και από το άλλο μέρος τις προφητείες ποιο συμπέρασμα βγαίνει;
Ότι ο Θεός κατευθύνει την ιστορία του κόσμου. Αυτό το συμπέρασμα είναι πολύ παρήγορο για τους πιστούς κάθε εποχής. Μπορεί κατά καιρούς ο διάβολος, οι δαιμονικές δυνάμεις, οι άνθρωποι του κακού να αντιστρατεύονται έντονα την Εκκλησία, να εγείρουν εμπόδια στην πορεία της, όμως τελικός νικητής είναι ο Χριστός και η Εκκλησία του, διότι αυτός είναι ο Κύριος όλης της ιστορίας.
14.- Θέλω κάποιος να μου περιγράψει την πορεία του Ιησού στην ζωή. Ποιος;
Ο Υιός του Θεού εμφανίζεται, όπως ένα οποιοδήποτε παιδί μια άσημης και φτωχής πολυμελούς οικογένειας. Μεγαλώνει κανονικά σύμφωνα με τους νόμους της φύσεως, διότι σαρκωθείς έγινε κανονικός και τέλειος άνθρωπος. «ην υποτασσόμενος αυτοίς». Ζούσε ο Χριστός με υποταγή στους γονείς του. Η πέμπτη εντολή του δεκαλόγου ρητά ορίζει: «τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου». Και ο Ιησούς υποτάσσεται και τιμά τόσο τη φυσική του μητέρα, όσο και τον θεωρούμενο πατέρα του, τον Ιωσήφ. Υποτάσσεται Αυτός στον οποίον υποτάσσονται τα σύμπαντα. Η υποταγή αυτή δίνει, σύμφωνα με τους ερμηνευτές Πατέρες, παράδειγμα σε όλα τα παιδιά, να τιμούν τους γονείς τους, όχι μόνο τους φυσικούς, αλλά και τους θετούς. Στην τιμή αυτή ενυπάρχει και η υποταγή σε όλα όσα επιτάσσουν οι γονείς, εκτός βέβαια όσων βλάπτουν την ευσέβεια προς τον Θεό.
15.-Ποιο ήταν το κήρυγμα του Ιωάννη;
Ήταν η μετάνοια. Δηλαδή η αλλαγή στις σκέψεις και στις πράξεις, στις επιθυμίες, σε όλον τον τρόπο της ζωής. Είναι γνωστό από το ευαγγέλιο του Ματθαίου ότι το κήρυγμα του ήταν συμπυκνωμένο στη φράση: «Μετανοείτε. Ήγγικε γαρ η Βασιλεία των ουρανών».
16.- Ποιο ρόλο παίζει η μετάνοια;
Η μετάνοια είναι απαραίτητη προετοιμασία, για να δεχθούμε την καθαρτική και φωτιστική και αγιαστική χάρη του Θεού. Η μετάνοια ισοπεδώνει τα εμπόδια που μας χωρίζουν από τον Θεό. Γι’ αυτό και ο προφήτης Ησαίας προλέγοντας το έργο του Ιωάννου μιλάει εικονικά για φαράγγια που γεμίζουν, για όρη και βουνά που χαμηλώνουν, για να γίνει ίσιος ο δρόμος και ομαλός προκειμένου να έλθει ο Σωτήρας σε κάθε ψυχή. (Ης.40,3-5).
17.- Ποιοι είναι οι καρποί της μετανοίας;
Είναι οι καρποί του αγίου Πνεύματος: Η αγάπη, η χαρά, η ειρήνη, η μακροθυμία, η καλοσύνη, η πίστη, η χρηστότητα, η πραότητα, η εγκράτεια και γενικά όλες οι αρετές στην πράξη, να γίνουν έργα. Καλοί μου μαθητές, το θέμα είναι να είμαστε δένδρα καρποφόρα χωρίς καυχησιολογία και εγωισμό. Διότι ο άγιος Πρόδρομος προειδοποιεί, πως το τσεκούρι είναι κοντά στη ρίζα και κάθε άκαρπο δένδρο κόβεται και ρίχνεται στη φωτιά. Αυτό το τέλος περιμένει κάθε άκαρπο, χωρίς αρετή, άνθρωπο.
18.- Πότε αρχίζει η δημόσια δράση του Ιησού Χριστού;
Και ποιος είναι ο σκοπός;
Α) ο Χριστός μετά τη Βάπτισή του στον Ιορδάνη ποταμό, όπου η φωνή του Θεού και Πατρός τον ονόμασε «Υιό του αγαπητό», αρχίζει πλέον τη δημόσια δράση του, η οποία θα διαρκέσει τρία χρόνια και θα κορυφωθεί στη Σταύρωση και στην Ανάστασή του.
Β) Σκοπός του είναι να ελευθερώσει τον άνθρωπο από τη δουλεία στον διάβολο. Γι’ αυτό αμέσως έρχεται η πρώτη σύγκρουση με τον εχθρό μακριά από τον κόσμο μέσα στην έρημο.
19.- Ο Χριστός δεν θα μπορούσε να συντρίψει τον διάβολο;
Βεβαίως ο Χριστός ως Θεός θα μπορούσε να συντρίψει τον σατανά και με έναν του λόγο. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Υιός του Θεού είναι πλέον Θεάνθρωπος, και θέλει να δείξει το παράδειγμά του στον καθένα άνθρωπο, όπως και σε μας, ότι τώρα με τη χάρη του αγίου Πνεύματος μπορούμε να ελευθερωθούμε και να νικήσουμε κάθε πειρασμό.
20.- Πού έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του ο Χριστός;
Στη Γαλιλαία και ιδιαιτέρως στη Ναζαρέτ. Εκεί έζησε τα περισσότερα χρόνια της επίγειας ζωής του θεωρούμενος ως ο μικρότερος γιός του Ιωσήφ του ξυλουργού. Το περιστατικό αυτό δεν είναι πολύ γνωστό, διότι δεν περιλαμβάνεται στα κυριακάτικα ευαγγελικά αναγνώσματα της Εκκλησίας μας.
21.- Τί γνώριζαν οι κάτοικοι της Ναζαρέτ για τον Ιησού; Και τί άκουγαν νωρίτερα περί του Ιησού;
Κατ’ αρχήν οι κάτοικοι της Ναζαρέτ νομίζουν ότι γνωρίζουν πολύ καλά ποιος είναι αυτός που διαβάζει τις προφητείες στη συναγωγή τους. Είναι ο Ιησούς, o νεότερος γιός του ξυλουργού Ιωσήφ, ο οποίος μεγάλωσε ανάμεσά τους και διακρινόταν για την ενάρετη ζωή του. Άκουσαν γι’ αυτόν ότι στην Καπερναούμ και σε άλλα μέρη της Γαλιλαίας έκανε σημεία και θεραπείες. Περιμένουν επομένως κάτι ανάλογο να πραγματοποιήσουν και στην πατρίδα του.
22.- Πώς ανταποκρίνεται ο Χριστός απέναντι σ’ αυτήν την χοντροειδή προσδοκία των κατοίκων της Ναζαρέτ;
Προσπαθεί να τους οδηγήσει στην αλήθεια, να τους δείξει ποιος πραγματικά είναι και ποια είναι η πραγματική του αποστολή. Γι’ αυτό διαλέγει και αναγινώσκει δύο στίχους από τον προφήτη Ησαία, όχι τυχαίους. Πρόκειται για λόγους που φώτισε ο Θεός τον προφήτη να τους εκφωνήσει, ως λόγους από τα χείλη του Μεσσία, του προσδοκώμενου σωτήρα. Δηλαδή αυτός που μιλάει σε πρώτο πρόσωπο με το στόμα του προφήτη είναι ο ερχόμενος Μεσσίας, ο αναμενόμενος επί αιώνες Μεσσίας.
23.- Πόσα θαύματα περιγράφονται στην Καινή Διαθήκη που έκανε ο Χριστός στην τριετή δημόσια δράση Του;
Στα τέσσερα ευαγγέλια περιγράφονται 40 περίπου συγκεκριμένα θαύματα και βεβαίως πολλές περιπτώσεις ομαδικών θεραπειών ανωνύμων ανθρώπων μέσα στο πλήθος, το οποίο συνέρρεε καθημερινά με πίστη κοντά του. Ας σημειώσουμε ακόμη ότι οι άγιοι Ευαγγελιστές δεν κατέγραψαν ως ημερολόγιο όλα τα συμβάντα, αλλά επέλεξαν με διαφορετική σειρά ο καθένας εκείνα τα λόγια, τα έργα και τα γεγονότα, που φανερώνουν ποιος είναι αληθινά ο Χριστός και ποια είναι η αποστολή του στον κόσμο.
24.- Τί είναι τα δαιμόνια;
Τα δαιμόνια ονομάζονται ακάθαρτα πνεύματα, διότι αρέσκονται στο βόρβορο της αμαρτίας και των παθών. Αυτά πολεμούν λυσσαλέα τους ανθρώπους, τους παρακινούν έξωθεν να αμαρτήσουν, τους υποδουλώνουν σε διάφορα πάθη. Αυτή η εξωτερική δράση των δαιμονίων όμως, δεν καταφέρνει τίποτε, αν εμείς δεν ανοίξουμε την πόρτα της ψυχής και του νου μας και δεν τα αποδεχθούμε.
25.- Γιατί ο Πέτρος ζητάει από τον Κύριο, μετά τη θαυμαστή αλιεία, να φύγει και να βγει από το πλοίο;
Διότι συναισθάνεται την αμαρτωλότητα και την αναξιότητά του. Η παρουσία του Θεού συγκλονίζει τον Σίμωνα. Δεν βλέπει πια τα ψάρια, που έπιασε και που θα του έλυναν τα οικονομικά του προβλήματα. Τώρα έχει ενώπιόν του τον κύριο. Αναγνωρίζει την θεότητα του Ιησού. Και το φως της θεότητας τον κάνει να δει τον εαυτό του έτσι όπως ποτέ προηγουμένως δεν τον είχε δει.
26.- Η επίγνωση της αμαρτωλότητας στον Πέτρο τι συνέπειες είχε;
Αυτή η ψυχική κατάσταση του Σίμωνος, η γνώση του Κυρίου, αλλά και η γνώση του ίδιου του αμαρτωλού εαυτού του, τον ετοίμασαν για την αποστολική του κλήση.
Ο Χριστός αντιστρέφει τα πράγματα. Όσο περισσότερο θεωρεί ανάξιο κι αμαρτωλό τον εαυτό του ο Σίμων, τόσο περισσότερο άξιο και αρεστό τον βλέπει ο κύριος. «Ο Θεός υπερηφάνοις αντιτάσσεται, ταπεινοίς δε δίδωσι χάριν». (Ιακ.4,16). Ο Κύριος τον καλεί να αποβάλει το φόβο και να γίνει πλέον μαθητής κι απόστολός του, που θα αλιεύει όχι ψάρια, αλλά ζωντανούς ανθρώπους με το κήρυγμά του και θα τους οδηγεί στη σωτηρία.
27.- Ποια είναι η διαφορά στην ίαση των ασθενειών μεταξύ Ιησού και αγίων;
Οι άγιοι, σημειώνει ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας άλλοτε λαμβάνουν τη χάρη των ιάσεων κι άλλοτε όχι. Ο Ιησούς όμως, ως Θεός και ως δύναμη του Πατρός, πάντοτε όλους τους θεράπευε, πάντοτε είχε τη δύναμη των ιάσεων.
28.- Πώς μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τους Φαρισαίους όταν βλέπουν να θεραπεύει τους πάσχοντας;
Είναι πολύ χαρακτηριστική αυτή η κακότητα, η κακογνωμία των Φαρισαίων. Μπροστά στους άνομους σκοπούς τους , μπροστά στο θιγόμενο συμφέρον τους, καθόλου δεν τους νοιάζει ο συνάνθρωπος που πάσχει. Και όχι μόνο δεν τον βοηθούν οι ίδιο, αλλά πολεμούν και τον θεραπεύοντα Κύριο. Το κατρακύλισμα στη σκάλα της κακίας είναι μεγάλο. Γι’ αυτό και το αντίστοιχο ανέβασμα της αγάπης χρειάζεται κόπο κι αγώνα.
29.- «Έκτεινον την χείρα σου». Τί φανερώνει;
Η φράση του Ιησού με την οποία πραγματοποιείται κάποια θεραπεία. «Έκτεινον την χείρα σου», φανερώνει και πάλι την εξουσιαστική του δύναμη απέναντι στην ασθένεια και στην αμαρτία.
30.-Το ότι από μακριά έρχονταν να ακούσουν τον Χριστό, εμάς δεν μας προβληματίζει;
Δεν γίνεται να χαρούμε, να δεχθούμε την ευεργετική χάρη του Θεού στη ζωή μας, αν δεν υποβληθούμε σε κάποιους κόπους και δοκιμασίες. Πρέπει δηλαδή κάτι να μας κοστίσει, όχι σε χρήμα, αλλά σε θυσίες χρόνου, ανέσεων ή άλλων ενασχολήσεών μας. Αξίζει να βαδίσουμε μακρύ δρόμο, να ταλαιπωρηθούμε λίγο, για να ακούσουμε το λόγο του Θεού, αξίζει να αφήσουμε λίγο τις άλλες μέριμνές μας, για να προσέλθουμε στη θεία λατρεία, ή σε κάποιο ιερό προσκύνημα ή κυρίως σε μια ομιλία και ιδιαίτερα στον κύκλο μελέτης αγίας Γραφής. Οι προφάσεις ότι τάχα δεν προλαβαίνουμε ή δεν μας αφήνουν οι δουλειές, απλώς μας κρατούνε μακριά από τη χάρη του Θεού. Ας μη χάνουμε λοιπόν τις ευκαιρίες προσέγγισης στον Χριστό, που τόσο άφθονα προσφέρει η Εκκλησία του Χριστού στην εποχή μας.
31.- Τι είναι οι Μακαρισμοί;
Είναι ένα σημαντικό τμήμα της διδασκαλίας του Ιησού και αποτελούνται από σύντομες φράσεις, οι οποίες ξεκινούν με τη λέξη <<Μακάριος>>.
32. Ποιος είναι μακάριος στους μακαρισμούς του Κυρίου και ποιος είναι μακάριος κατά τον κόσμο;
Μακάριος ονομάζεται γενικά ο ευτυχισμένος άνθρωπος, όμως στην περίπτωση των Μακαρισμών του Κυρίου δεν είναι ο απλώς ευτυχισμένος άνθρωπος, όπως τον βλέπει η κοσμική αντίληψη. Διότι ο κόσμος θεωρεί ευτυχισμένους τους πλούσιους, αυτούς που έχουν ανέσεις, που χαίρονται και διασκεδάζουν, που έχουν καλή κοινωνική θέση και χαίρουν γενικής εκτίμησης.
Στη διδασκαλία του Χριστού όμως τα πράγματα τοποθετούνται διαφορετικά. Μακάριος είναι ο άνθρωπος, ο οποίος με την ενάρετη ζωή του κερδίζει, γίνεται κατά χάριν άξιος της Βασιλείας του Θεού.
33.- Τί να κάνουμε, όταν κάποιος αμαρτάνει σοβαρά, δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να τον διορθώσουμε;
Ναι, να τον διορθώσουμε, αλλά όχι σαν να έχεις απέναντι σου έναν αντίπαλο, ούτε σαν εχθρός που θέλει να πάρει εκδίκηση. Να τον διορθώσουμε ως γιατρός που ετοιμάζει τα φάρμακα για να θεραπεύσει. Διότι ο Χριστός δεν είπε να μη συγκρατήσεις αυτόν που αμαρτάνει, αλλά να μην τον κρίνεις, δηλαδή να μη γίνεις αυστηρός δικαστής του.
Ο Κύριος μάλιστα στο παράδειγμα του δοκαριού που εμποδίζει την πνευματική όρασή μας και στο σκουπιδάκι που βρίσκεται στο μάτι του αδελφού, μας αποκαλύπτει ότι ο πειρασμός εύκολα μας παρασύρει να μεγαλοποιούμε τα λάθη των συνανθρώπων μας και συνάμα να σμικρύνουμε τα δικά μας πάθη. Έτσι μας δημιουργεί την ψευτοδιάθεση να προσπαθήσουμε να διορθώσουμε τάχα τους άλλους με τα μικρότερα σφάλματα και να αφήσουμε ουσιαστικά τον εαυτό μας αδιόρθωτο.
34.- Από πού καταλαβαίνουμε ότι για τον Ιησού Χριστό έχει μεγάλη σημασία η κρίση και η κατάκριση;
Είναι τόσο μεγάλη η σημασία που δίνει ο Ιησούς στο θέμα αυτό, ώστε ορίζει ανταμοιβές αυτών που αγωνίζονται να μην κρίνουν, να μην κατακρίνουν, να μην καταδικάζουν τους συνανθρώπους, και αντίθετα, προσπαθούν να τους συγχωρούν με όλη τους την καρδιά.
35.- Ποια είναι η οικογένεια Κυρίου;
Ο λόγος του Κυρίου μας ανοίγει το δρόμο για μία νέα οικογένεια στον κόσμο, την οικογένεια του Θεού. Σ’ αυτήν δεν εντάσσεται κανείς με σαρκικές, βιολογικές συγγένειες. Σ’ αυτήν εντάσσεται με την ακρόαση και την τήρηση του θείου λόγου, των εντολών του Θεού. Υπάρχουν οικογένειες, γενιές και λαοί στην πάροδο των αιώνων χάθηκαν. Τούτη η οικογένεια του Θεού δεν χάνεται μέσα στο χρόνο. Ζει και θα ζει αιώνια, αφού μέλλει να κληρονομήσει την αιώνια Βασιλεία του Θεού.
36.- Η κατάπαυση της τρικυμίας. Στο περιστατικό αυτό πού φαίνεται η ανθρώπινη φύση του Ιησού;
Ο Θεάνθρωπος Ιησούς δείχνοντας και την ανθρώπινη φύση του κουρασμένος κοιμάται πάνω στο πλοιάριο, το οποίο κυβερνούν τα έμπειρα χέρια των ψαράδων μαθητών του. Πλέουν προς την άλλη πλευρά της θάλασσας της Γαλιλαίας (λίμνης Γενησαρέτ). Ξαφνικά ξεσπάει μια ανεμοθύελλα και το πλοιάριο κινδυνεύει να βουλιάξει.
37.- Δεν θα μπορούσε ο Χριστός να προλάβει την τρικυμία;
Δεν θα μπορούσε να ήταν ξύπνιος και να μην αφήσει να επιδεινωθεί η κατάσταση;
Δεν θα μπορούσε να εξασφαλίσει ένα ευχάριστο ταξίδι στους μαθητές του;
Ασφαλώς, όλα θα τα μπορούσε. Η εξέλιξη όμως των γεγονότων αποκαλύπτει ότι είχε κάποιους σκοπούς. Φανερώνεται η ανθρώπινη αδυναμία των ψαράδων μπροστά στις δυνάμεις της φύσεως. Φανερώνεται η ολιγοπιστία των μαθητών, οι οποίοι αν και έχουν μαζί τους τον Χριστό, νομίζουν ότι θα χαθούν. Τέλος αποκαλύπτει ο Κύριος τη θεϊκή κυριαρχία του επί της φύσεως.
38.- Μήπως, αυτό που έπαθαν οι Απόστολοι το παθαίνουμε κι εμείς;
Ας σημειώσουμε ότι κι εμείς ως πιστοί Χριστιανοί ταξιδεύουμε μαζί με τον Χριστό μέσα στο πλοίο της Εκκλησίας του. Θάλασσα είναι η επίγεια ζωή, και κύματα, άνεμοι, τρικυμίες καθημερινά μας πλήττουν, μας θλίβουν, μας κάνουν να τα χάνουμε πολλές φορές και να φοβόμαστε ότι θα καταποντισθούμε. Μοιάζουμε τότε με τους ολιγόπιστους, με τους ατελείς στην πίστη μαθητές στο πλοιάριο της Τηβεριάδος.
Ξεχνούμε όμως ότι, πρώτα απ’ όλα, λιμάνι αιώνιας γαλήνης υπάρχει για μας μόνο στον ουρανό. Κι αν κάποιες φορές μας φαίνεται ότι παλεύουμε μόνοι, ότι ο Χριστός κοιμάται, σιωπά, δεν συμμετέχει στην δοκιμασία μας, είναι διότι Αυτός θέλει να μας διδάξει:
Α) Να μην θαρρεύουμε ότι με τις δικές μας δυνάμεις τάχα μπορούμε να τα καταφέρουμε σε τούτη τη ζωή.
Β) Να τρέχουμε κοντά του και με πίστη να ζητάμε επίμονα τη βοήθειά του, και
Γ) Να θυμόμαστε πάντα ότι το πλοίο της Εκκλησίας ο ίδιος το κατευθύνει με ασφάλεια στο λιμάνι της ουράνιας Βασιλείας του. Κι αν κυβερνήτης και στη δική μας ζωή είναι ο Χριστός δεν υπάρχει κανένας φόβος.
*Μετά το τέλος των ερωταπαντήσεων ο π. Βασίλειος αναφέρει τα εξής:
«Εύχομαι από τα βάθη της καρδιάς μου, όπως τα μηνύματα που απολαύσαμε από τον Ευαγγελιστή Λουκά εμβαθύνοντας στο Ευαγγέλιό του, να γίνουν βίωμά μας και να πραγματοποιηθούν στην καθημερινή μας ζωή.
Είμαι ευχαριστημένος από την επίδοσή σας και όλοι προάγεσθε στην παραπάνω βαθμίδα της πίστεως.
Καλό Καλοκαίρι. Καλή συνάντηση τον προσεχή Οκτώβριο.
Ο Χριστός και η Παναγία να είναι με τις οικογένειές μας».